tooth pain and sinus infections

هر مرتبه که از طریق بینی نفس میکشید، هوا از طریق سینوسها وارد ریه هایتان میشود. سینوسها حفره هایی پر شده با هوا در استخوان فک بالا هستند که سطح داخلی آنها را غشای صورتی پوشانده است که مشابه لایه پوششی داخل دهان می باشد. وضعیتی که در آن لایه پوشش سینوسها دچار عفونت یا التهاب میشوند را سینوزیت (sinusitis) مینامیم. بسیاری از مردم با دندان درد شدید مراجعه میکنند و طی بررسی ها گاهی مشخص میشود که دندانشان سالم است و عامل درد در واقع عفونت سینوسها یا سینوزیت بوده است. سینوس چگونه باعث دندان درد میشود؟ در زیر تصویر پرتوی ایکس از دهان را مشاهده میکنید که کف سینوس ماگزیلاری با خط بنفش مشخص شده است. سینوس درست بالای دندانهای بالایی قرار گرفته است بنابراین نزدیک ریشه دندانهای مولر (آسیاب) قرار دارد.
Tooth OPG
در سمت چپ به نظر میرسد کف سینوس، زیر ریشه دندانهای مولر بالا قرار گرفته است اما معمولا چنین نیست و این تصویر دو بعدی به خاطر هم پوشانی موقعیت ریشه دندان و سینوس به این صورت دیده میشود و در واقع یکی جلوتر و دیگری عقب تر قرار دارد. در هر صورت با این تصویر به خوبی متوجه میشوید چرا عفونت سینوس میتواند با دندان درد اشتباه گرفته شود. از کجا بفهمیم دردی که احساس میکنیم مربوط به دندان است یا سینوسها؟ زمانی که بیمار با دندان درد شدید به پزشک مراجعه میکند، معمولا تصویر پرتوی ایکس از دندانی که درد میکند، گرفته میشود. دندان درد معمولا به واسطه پالپیت (التهاب پالپ دندان) غیر قابل برگشت یا قابل برگشت ایجاد میشود. همچنین ممکن است با ضربه زدن یا گذاشتن یخ بر رو یا اطراف دندان، آزمایشهایی روی دندان صورت بگیرد تا وجود عفونت مشخص شود. این کار به پزشک امکان میدهد بهتر متوجه شود درد ناشی از دندان است یا خیر. در صورتی که ددانها هیچ پوسیدگی ندارند و سالم به نظر میرسند، معمولا پزشک به دنبال منبع دیگری برای درد میگردد از جمله عفونت سینوس. علائم عفونت سینوس ماگزیلاری اگر چه چند نوع سینوس وجود دارد اما اصلی ترین جفت سینوسی که بر دندانهای بالایی تاثیر میگذارند، سینوسهای ماگزیلاری هستند. یکی از علائم اصلی سینوزیت ماگزیلاری درد مداوم در پشت دندانهای بالایی است که هنگام حرکت دادن سر (مثلا تغییر حالت از ایستاده به خوابیده یا برعکس) تغییر میکند (بهتر یا بدتر میشود). درمان سینوزیت ماگزیلاری سینوزیت ماگزیلاری را میتوان با انواع روشها درمان کرد. در اینجا چند درمان متداول سینوزیت ماگزیلاری آمده است:

- با استفاده از رطوبت ساز، هوای اتاق را مرطوب کنید. این کار به شل شدن ترشحات خشک شده تجمع یافته در سینوس کمک میکند.
- از اسپری بینی حاوی فنیل افرین یا افدرین استفاده کنید.
- داروهای ضد احتقان خوراکی مانند پسودوافدرین مصرف کنید.
- در صورتی که عامل سینوزیت شما باکتریایی است، آنتی بیوتیک مصرف کنید. آنتی بیوتیکهای متداولی که برای سینوزیت تجویز میشوند عبارتند از آموکسی سیلین، تری متوپریم سولفامتوکسازول، کلاولانات با اموکسی سیلین، ازیترومایسین و سفوروکسیم. اگر چه دندان درد معمولا به واسطه مشکلاتی در دندان ایجاد میشود اما باید بدانید که دندان شما در مجاورت بخشهای دیگری از بدن از جمله سینوسها قرار دارد که ممکن است دردی شبیه به دندان درد ایجاد کنند.