کشیدن دندان

چگونگی خارج کردن دندان

کشیدن دندان کاری نیست که بتوان در منزل انجام داد. دندان پزشک و تیم متخصص وی این کار را برای شما انجام خواهد داد . اگر چه در برخی مواقع امکان دارد دندانی که لق شده به خودی خود بیفتد بدون آنکه نیازی به دندان پزشک باشد.

اولین مرحله : خارج کردن دندان های شیری کودکان

تا جایی که می توان اجازه دهید رشد و افتادن دندان های شیری بدون دخالت شما انجام شود. بیشتر دندان پزشکان و متخصصان توصیه می کنند والدین دخالتی در روند طبیعی دندان های شیری کودکان خود نداشته باشند.ضرورتی ندارد دندان ها زودتر از زمان مناسب دراورده شوند.

نظارت کامل بر دندان ها داشته باشید تا پوسیدگی یا عفونتی وجود نداشته باشد. والدین باید نظارت مستمر بر سلامت دهان و دندان های کودکشان داشته باشند. مراجعه به دندان پزشک و رادیوگرافی می تواند در این زمینه کمک کند.در صورتی که دندانی پوسیده شده و یا عفونت داشته باشد، با کشیدن و یا در شرایط حاد با جراحی می توان دندان را خارج کرد.

گاهی اوقات که دندان شیری کودکان لق می شود، والدین پیشنهاد می کنند با تکان دادن دندان موجب افتادن آن شوند. اولا پیشنهاد اصلی عدم مداخله درروند طبیعی رشد و افتادن این دندان ها می باشد ولی اگر به هر دلیلی این توصیه را می کنید بگویید با زبانشان این کار را انجام دهند نه با دست یا هر شی خارجی دیگر زیرا:

دندان لق

دست ها پر از میکروب و باکتری هستند و می توانند به راحتی آن را به دهان منتقل کرده و بستر را برای پوسیدگی دندان ها آماده کنند. کودکان با ابزار مختلف بازی می کنند و به هر چیزی که ببینند دست می زنند. آنها منتظریک پیشنهاد و تأیید از طرف شما می باشند تا با خیال راحت با دست با دندان هایشان بازی کنند.
زبان بهترین گزینه می باشد و البته کم خطر تر از دست ها. درست است که با دست می توان سرعت خارج کردن دندان لق را بالا برد ولی این کار اولا روند طبیعی را دچار مشکل می کند و دوما آلودگی را وارد دهان می کند.

اگر احتمالا دندان جدیدی در محل نامناسب رشد کرد، حتما به دندان پزشک مراجعه کنید. مثلا دندان دائمی کودکتان از پشت دندان شیری شروع به رشد کند که این روند زیاد اتفاق می افتد و توسط دندان پزشک به راحتی رفع می شود. وی دندان شیری را خارج می کند تا فضا برای رشد دندان دائمی فراهم شود.

اگر به خاطر لقی دندان کودکتان به دندان پزشک مراجعه نکردید و اجازه دادید روند طبیعی طی شود، هنگام افتادن دندان اندکی خونریزی طبیعی می باشد. این روند طبیعی معمولا دو تا سه ماه می باشد.

اگردندان لق کودکتان خونریزی غیر طبیعی داشت، حتما مانع تکان دادن دندان توسط کودکتان شوید . اجازه ندهید کودک زبانش را به دندان بزند زیرا این کار خونریزی را افزایش خواهد داد. این خونریزی نشان می دهد که زمان افتادن دندان نرسیده است.صبور باشید و به کودکانتان نیز آموزش دهید.

اگر دندان کودکتان هنوز لق است ولی با گذشت 2-3 ماه هنوز خارج نشده است، حتما به دندان پزشک مراجعه کنید. دندان پزشک با تزریق اندکی بی حس کننده، دندان را با استفاده از ابزار مناسب از دهان کودکتان خارج می کند.

اگر دندان شیری کودکتان به طور طبیعی افتاد، می توانید یک پارچه نازک ( گاز) را در محلی که دندان افتاده است قرار داده از کودکتان بخواهید به آرامی دندان ها را روی هم قرار دهد. لخته ی خون در محل خالی از دندان شروع به رشد خواهد کرد.

اگر این لخته خون از بین برود، امکان به وجود آمدن عفونت افزایش خواهد یافت. همین موضوع باعث به وجود آمدن بوی بد دهان کودک شما خواهد شد.در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با دندان پزشک خود مشورت کنید.

دومین مرحله: خارج کردن دندان بزرگسالان

دندان های دائمی مثل دندان های شیری نیستند که بعد از مدتی به دنبال روند طبیعی از دهان خارج شوند. این دندان ها برای یک عمر طراحی شده اند، البته اگر مراقبت های لازم و مستمر اعمال به درستی اعمال شود. ولی به دلایل مختلف امکان اینکه نیازبه کشیدن و یا جراحی آنها داشته باشید نیز وجود دارد. دلایلی چون:

بعضی از دندان های دائمی نیز زاویه رشد مناسبی ندارند و همین موضوع جلوی رشد مناسب دندان های دیگر را می گیرد. در چنین مواقعی دندان پزشک دندان را می کشد تا فضا برای رشد دیگر دندان ها فراهم شود.

پوسیدگی یا عفونت دندان. در صورتی که عفونت به پالپ دندان رسیده باشد، در بیشتر مواقع با پر کردن یا عصب کشی مشکل حل می شود. ولی چنانچه این عفونت و پوسیدگی عمیق باشد و با عصب کشی معمولی نتوان مشکل را حل کرد، دندان باشد کشیده شود.

سیستم دفاعی ضعیف بدن. اگر به دلیل شیمی درمانی و یا بیماری های سرطان قرص مصرف می کنید، سیستم ایمنی بدنتان تضعیف خواهد شد و همین موضوع بستر را برای عفونت دندان ها فراهم می کند و گاهی اوقات به دلیل عمق این عفونت، دندان پزشک توصیه خواهد کرد دندان خود را بکشید.

بیماری های لثه. بیماری لثه معمولا در قسمتی از دهان که مراقبت های لازم و کافی صورت نگرفته باشد، ظاهر می شود. قسمت هایی از دهان که مسواک زده نمی شوند مستعد این بیماری هستند. باکتری ها روی دندان ها تشکیل شده و سپس بدن به حضور آنها واکنش نشان می دهد که باعث التهاب لثه می شود. تشکیل پلاکت و جرم روی دندان ها همراه باکتری ها باعث آلوده شدن و تحریک بافت های لثه می شوند .به دنبال آن، لثه ها قرمز و ملتهب می شوند. به التهاب لثه، ژنریویت نیز می گویند. در صورتی که این بیماری حاد شود، منجر به از دست دادن دندان شما خواهد شد.

به دندان پزشکتان مراجعه کنید. هرگز سعی نکنید دندان لق یا مشکل دار را خودتان خارج کنید. حتما به دندان پزشک مراجعه کنید و هر مشکلی که دارید با وی در میان بگذارید. انجام دادن این کار توسط خودتان هم درد آور خواهد بود و هم می تواند به راحتی آلودگی و عفونت را وارد دهانتان کند.

دندان پزشک با بی حسی موضعی، اجازه نمی دهد شما دردی احساس کنید.

امکان دارد در شرایط خاص برای خارج کردن دندان، قسمتی از لثه نیز برداشته شود. در شرایط حاد تر امکان دارد دندان پزشکتان مجبور شود خود دندان را تکه تکه کرده و سپس خارج کند.

اجازه دهید ترومبوز (لخته خون) بعد از خارج کردن دندان تشکیل شود. این لخته حاکی از درمان شدن محل خالی از دندان است. تکه ای از دستمال نازک( گاز ) را روی محل قرار داده و سپس دندان ها را به ارامی روی هم بگذارید.

اگر این لخته خون از بین برود، امکان به وجود آمدن عفونت افزایش خواهد یافت. همین موضوع باعث به وجود آمدن بوی بد دهان خواهد شد.در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با دندان پزشک خود مشورت کنید.
برای جلوگیری از ورم، می توانید تکه ای یخ روی فک، نزدیک محل مورد نظر، قرار دهید. این کار جلوی ورم را گرفته و شدت درد را کاهش می دهد.

بعد از کشیدن دندان ها، مراقبت های لازم را اعمال کنید تا محل زخم به زودی درمان شود.در این راستا:

هنگامی که می خواهید آب دهان خالی کنید یا با آب قرقره کنید، به آرامی این کار را انجام دهید. برای نوشیدن مایعات تا 24 ساعت از نی استفاده نکنید.

بعد از 24 ساعت، با مخلوط آب نمک ولرم به آرامی قرقره کنید.

از کشیدن سیگار خودداری کنید

سعی کنید تا چند روز غذا های نرم مثل سوپ مصرف کنید. از خوردن مواد غذایی سفت مثل گوشت خودداری کنید.

مثل همیشه می توانید مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید. فقط مراقب باشید روی محل زخم مسواک و نخ دندان قرار نگیرد. چون موجب خونریزی خواهد شد.

مرحله سوم: روش های درمانی در منزل

پارچه ای نازک روی دندان مورد نظر قرار داده سپس با دستتان دندان را به این ور و آن ور تکان دهید. فقط به آرامی این کار را انجام دهید.

اگر خونریزی شدید بود، ادامه ندهید. این نشانگر این است که وقت مناسب برای خارج کردن دندان فرا نرسیده است.

یک سیب محکم گاز بزنید.گاز زدن یک سیب محکم و رسیده می تواند راه حل خوبی برای خارج کردن دندان لق باشد، به خصوص برای کودکان. این روش برای دندان های جلویی کاربرد بیشتری دارد.