Root canal therapy

درمان ریشه دندان:( RCT ) این عنوان شاخه‌ای از دندانپزشکی به نام اندو یا اندودونتیکس است که شامل دانش و اعمالی است که به معالجه و حفظ ریشه دندان می‌پردازد و وظیفه تشخیص و درمان پالپ های آماسی و بیمار شده را به عهده دارد. وقتی بافت عصبی دندان (پالپ) دچار التهاب برگشت ناپذیر یا عفونت شود، باید عصب را تخلیه نمود و پس از ضد عفونی کردن فضای عصبی دندان (شامل کانال ریشه و اتاقک پالپ) آن را با مواد جایگزین (گوتا پرکا) پر کرد.

اندودنتیکس یا همان عصب کشی با مورفولوژی، فیزیولوژی و پاتولوژی مغز دندان یا ریشه دندان در ارتباط است. این شاخه وظیفه تشخیص مشکلات به وجود آمده در ریشه دندان، کمک به جلوگیری از بروز این مشکلات و البته درمان آسیب دیدگی های ریشه دندان را به عهده دارد.

واژه اندودنتیکس کلمه ای یونانی است به معنای داخل دندان. اگر چه همه دندانپزشکان در زمینه تشخیص و درمان ریشه دندان آموزش های لازم را می گذرانند، ولی شرایط بعضی از دندان ها به گونه ای است که حتما باید توسط اندودنتیست درمان شود. این متخصصین چند سال بیش از دیگر دندانپزشکان تحصیلات تکمیلی می گذرانند. دندان از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: تاج دندان و ریشه دندان تاج دندان یا کراون بالای لثه قرار دارند، در حالی که ریشه دندان در زیر لثه قرار گرفته است که دندان شما را به استخوان فک وصل می کند. پالپ یا همان مغز دندان که در داخل ریشه دندان و تاج دندان قرار دارد، از یک بافت بسیار نرمی ساخته شده است که تغذیه دندان توسط آن انجام می شود. به لایه ی بیرونی تاج دندان، مینای دندان گفته می شود. مینای دندان سخت ترین ماده در کل بدن می باشد که 96 رصد آن از مینرال تشکیل شده و مابقی از آب و مواد ارگانیک ساخته شده است. عاج دندان نیز یکی دیگر از قسمت های دندان می باشد که تاثیر زیادی در رنگ دندان ها دارد. عاج دندان نقش حیاتی در پشتیبانی از مینای دندان دارد. 70 درصد عاج دندان از مینرال، 20 درصد از مواد ارگانیک و 10 درصد آب تشکیل شده است. یه مغز دندان پالپ می گویند. قسمتی از پالپ در داخل تاج دندان و قسمت دیگر در داخل ریشه دندان قرار دارد. پالپ دندان از بافت های نرم و اندو پلاست تشکیل شده است. پالپ دندن با تامین تغذیه بافت ها موجب تشکیل عاج دندان می شود. پالپ دارای رشته های عصبی و رگ های خونی می باشد.

پالپ دندان توانایی ترمیم خود را ندارد و به همین دلیل زمانی که آسیب ببیند، می میرد. این آسیب دیدگی می تواند دلایل زیادی از جمله پوسیدگی شدید داشته باشد. باکتر یاز طریق شکستگی، پوسیدگی  یا عوامل دیگروارد دهان شده و در نهایت موجب نابودی پالپ دندان می شود. بیماران با پالپ آسیب دیده، به دمای سرد و گرم حساسیت خواهند داشت. هنگام خوردن غذا نیز احساس درد خواهند داشت. بیشتر بیماران هنگامی که این درد را احساس می کنند، سریع به دندانپزشک مراجعه کرده و تقاضا می کنند دندان کشیده شود ولی راه حل بهتری هم وجود دارد که از طریق آن هم درد از بین برود و هم دندان نگهداری شود، ولی حتما باید به موقع به متخصص مراجعه کنید. اگر درمان به هنگام انجام نگیرد، عفونت پخش شده و در نهایت چه بخواهید، چه نخواهید دندان باشد کشیده شود. بعد از تشخیص توسط متخصص و تایید وی مبنی بر شروع درمان، ابتدا تزریق بی حسی موضعی انجام می شود. سپس از رابردام در اطراف دندان مورد نظر برای ایزوله کردن آن استفاده می شود. درمان ریشه معمولا شامل سه یا چهار مرحله اساسی می باشد ولی تعداد ملاقات ها به شرایط دندان بستگی دارد. بیشتراوقات، درمان در دو جلسه انجام می شود. درمان اندودنتیکس یعنی پاکسازی کامل ریشه دندان از پوسیدگی که بعد انجام این درمان، بیمار هیچ گونه دردی احساس نخواهد کرد زیرا بافت عصبی دندان کشیده شده و عفونت تمیز شده است. بیشتر بیماران از عصب کشی می ترسند و حتی بعضی وقت ها ترجیح می دهند درد را تحمل کنند ولی به دندان پزشک مراجعه نکنند. دلیل این ترس عدم آگاهی این بیماران می باشد. پروسه درمان به دلیل استفاده از بی حسی موضعی هیچ دردی ندارد. برای تشخیص و درمان موفق و بدون درد می توانید با اندودنتیست های مرکز رویال ملاقات داشته باشید. عصب کشی در مرکز دندانپزشکی رویال، به دلیل بهره مندی از متخصصین مجرب، همیشه با موفقیت بالایی صورت گرفته است.