درمان ریشه

وقتی پوسیدگی دندان از مرز مینا و عاج بگذرد و عصب دندان را درگیر کند می بایست عصب آلوده تخلیه و فضای داخلی دندان و ریشه ها با مواد مخصوص پر شوند، دندانی که عصب آن درگیر پوسیدگی شده باشد درد شدیدی دارد و باید درمان اورژانسی انجام شود.

عصب کشی چیست؟

پالپ دندان بافتی است در داخل دندان که شامل عروق خونی، اعصاب و سلول هایی است که باعث می شود سردی و گرمی غذا و نوشیدنی ها را حس کنیم. اگر چه وجود پالپ برای رشد دندان ضروری است، به محض اینکه دندان به طور کامل رشد کرد به خاطر اینکه از بافت های اطراف تغزیه می کند، می تواند بدون وجود پالپ ادامه حیات دهد. دندان بدون پالپ دندانی مرده نیست بلکه در واقع دندانی است بدون عصب.
معالجه ی مجرای ریشه دندان ( Root Canal Therapy) در واقع معالجه بافت های پالپ داخل دندان ها و اطراف بافت های نزدیک ریشه مورد نظر می باشد. عدم رسیدگی به هنگام پوسیدگی ها، شکستگی ها و ضربه های شدید می توانند به پالپ آسیب برسانند که در نهایت منجر به التهاب یا عفونت می شود. اگر این عفونت و یا التهاب به موقع  درمان نشود، موجب درد و التهاب های شدید ی می شوند.
علائم پالپ آسیب دیده، درد هنگام نوشیدن مایعات سرد یا گرم، درد هنگام خوردن و جویدن غذا و همچنین دردهای ناگهانی و بدون دلیل می باشد. گاهی اوقات علائم خاصی وجود ندارد و دندان پزشک شما توسط عکسبرداری متوجه آسیب پالپ دندان شما می شود.
با کمک عصب کشی، دندان و بافت های اطراف آن به حالت قبلی خود بازگشته و سلامتی خود را به دست خواهد آورد. هر مشکلی که برای پالپ دندان ایجاد شود، توسط درمان ریشه معالجه می شود.
اندودنتیست( متخصص درمان ریشه) چه وظایفی دارد؟
علم اندودونتیکس تخصصی از علم دندانپزشکی است که درمان پالپ و بافت‌های اطراف ریشه دندان را به عهده دارند و اندودنتیست نیز دندان پزشکی می باشد که وظیفه محافظت و عصب کشی دندان را به عهده دارد تا از کشیده شدن آن با خارج نمودن پالپ عفونی از ریشه دندان و ترمیم قسمت تاجی دندان جلوگیری نماید.
متخصص درمان ریشه آموزش های لازم در ارتباط با دندان هایی که نیاز به قطع ریشه یا عصب کشی از ته ریشه دندان و درون لثه دارند را به طور کامل در طوره های تخصصی می گذرانند. اندودنتیست ها می توانند بهترین کمک را در این زمینه به بیمار ارائه دهند. این متخصصین بعد از بی حس نمودن دندان، پالپ عفونی را از ریشه خارج می کند و سپس بعد از تمیز کردن مجرای ریشه، جای خالی پالپ را با موادی مخصوص پر می کند و سپس ترمیم تاج دندان را انجام می دهد.