Root canal

عصب کشی یعنی برداشتن بافت عصبی و عروقی یک دندان و جایگزین کردن آن به وسیله موادی که بدن به آن سازگار باشد یا به عبارتی biocompalible باشد.

برای بسیاری این سوال پیش آمده که کلمه عصب کُشی صحیح است یا عصب کِشی که باید بگوییم در این عمل قطع عصب صورت میگیرد یا به عبارتی عصب از داخل کانال ریشه بیرون کشیده می شود گاهی هم بوسیله مواد شیمیایی عصب داخل کشته می شود یا به عبارتی فلج می شود که می توان واژه عصب کَُُُشی را به آن اطلاق داد: پس هر دو واژه صحیح است و موارد خاص خود را دارد. به عنوان مثال فرد بارداری که شاید نخواهیم تمام درمان عصب کِشی را کامل انجام بدهیم می توانیم با عصب کُشی موقتاً درد بیمار را متوقف کنیم و در فرصت مقتضی به درمان اصلی که همان عصب کِشی است بپردازیم.

مواردی که باید عصب کشی انجام شود.

هنگامی که پوسیدگی از مینا و عاج دندان گذشته باشد و به عصب برسد در این موقع عصب دندان عفونی شده و باید تخلیه گردد در غیر این صورت این عفونت از راه کانال دندان به بافت زیر ریشه انتقال پیدا می کند و انساج و استخوان فکین را درگیر می کند. مزمن شدن این حالت ممکن است درمان ریشه را با اشکال روبرو کند و نهایتاً به از دست رفتن دندان و مقداری از بافت همجوار آن شود. شکستگی دندان که خط شکست از عصب گذشته باشد، اصولا عصبی که با محیط خارج در تماس قرار بگیرد باید تخلیه شود.
وارد شدن ضربه به دندان، این ضربه می تواند در گذشته ها اتفاق افتاده باشد یا این که به علت وارد شدن ضربات سبک ولی مزمن که گاهی به علت مرتب نبودن دندان ها از یک دندان به دندان دیگر وارد می شود اتفاق بیافتد. ضربه وارده در انتهای ریشه التهاب وارد می کند و باعث می شود که خون رسانی به دندان را قطع کند و باعث مرگ عصب دندان یا به اصطلاح نکروز عصب می شود بافت مرده دندان به مرور فاسده شده و باید از دندان خارج شود در غیر این صورت انتقال عفونت به بافت همجوار ایجاد می شود.
گاهی اوقات عصب درگیر پوسیدگی نمی شود ولی پوسیدگی خود دندان به قدری پیشرفته است که نمی توان بدون عصب کشی دندان را ترمیم کرد.
یعنی برای بدست آوردن فضایی جهت گیر دادن مواد ترمیمی باید از فضای داخل پالپ و کانال استفاده کرد که به آن عصب کشی اجباری گفته می شود.
عصب کشی به لحاظ زیبایی، گاهی اوقات دندان ممکن است که جای خود قرار نگرفته باشد مثلا خارج از قوس فکی قرارگرفته باشد اگر بخواهیم این دندان را بتراشیم و با یک روکش آن را در فضای مناسب قرار دهیم خواه نا خواه عصب دندان را درگیرخواهیم کرد و برای همین قبل از ساخت روکش باید دندان عصب کشی شود .

از موارد نادر عصب کشی هم در زمانی است که بیمار به هر دلیل دندان درد ناک دارد که با ترمیم درد از بین نمی رود و چاره ای جز قطع وبیرون کشیدن دندان نداریم. تیرگی دندان بعد ازعصب کشی یک امر شایع است به خاطر اینکه گلبولهای باقی مانده درنسج دندان به مرور از بین می رود و به اصطلاح دندان دچار خون مردگی می شود این تیرگی را با روش بلیچینگ داخلی کانال و چمبر می توان بر طرف کرد. ولی درمان اصلی روکش کردن دندان بعد از عصب کشی است. دندان عصب کشی شده مثل گیاهی می ماند که ریشه اش قطع شده باشد و به مرور زمان انعطاف پذیری خود را از دست می دهد و ترد و شکننده می شود و اگر روکش نشده باشد شاید به مرور زمان بشکند.

عصب کشی دندان های شیری

دندان های شیری چون برای مدت چند سال در دهان هستند سعی می کنیم که فقط عصب تاج دندان را تخلیه کنیم و عصب ریشه دندان را باقی بگذاریم که به آن پالپوکتومی میگو ییم. این عمل را در صورتی انجام می دهیم که عصب ریشه دندان شیری هم درگیر باشد باید مثل دندان دایمی رفتار کنیم و عصب کشی کامل یا pulpectomy انجام داد.

عوارض بعد از عصب کشی

گاهی اوقات بیماران می پرسند اگر عصب دندان قطع شده پس چرا چند روزی درد داشتیم؟ باید گفت: که موردهای التهاب و عفونت که به یک شبه بر طرف نمی شوند ولی درد اصلی دندان بر طرف خواهد شد و اگر بنا به دلایلی به دندان فشار وارد شود تا چند روز دردناک خواهد بود تا اینکه التهاب بافت هم جوار از بین برود، تجویز آنتی بیوتیک هم تشخیصی است ودر همه موارد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست. درصورت وجود درد، مصرف مسکن تا یک هفته بلامانع است به شرط آنکه درد رو به کاهش باشد و نیاز به مسکن هم هر روز کمتر بشود.