baby teeth

یکی از علائم کمتر شایع اما نگران کننده دندان در آوردن، خونریزی است. گاهی اوقات چند لکه خون ممکن است در حین دندان در آوردن دیده شود و در کنار آن علائم دیگری مانند مکیدن انگشت، گاز زدن اشیاء سخت، درد، کمی کاهش اشتها و تحریک پذیری نیز ممکن است دیده شود.

عوامل خونریزی لثه

درست زمانی که دندان در حین بیرون زدن از لثه است، ممکن است متوجه جوش یا تاول بنفش یا مایل به قرمز کوچکی در لثه کودک شوید. این حالت که هماتوم نامیده میشود، تجمع خون درست زیر سطح لثه است. هنگامی که دندان، لثه را میشکافد و بیرون میزند، هماتوم باز شده و چند قطره خون ممکن است در بالش یا پیش بند یا دستمال کودک مشاهده شود. چه زمانی انتظار این علائم را داشته باشیم

خونریزی یا باز شدن هماتوم میتواند در مورد هر دندانی پیش از بیرون زدن، اتفاق بیفتد. دندان در آوردن ممکن است از شش ماهگی تا سه سالگی اتفاق بیفتد اما نکته ای که اطمینان میدهد این خونریزی جزئی یا هماتوم، مربوط به دندان در آوردن کودک است این است که به خودی خود رفع میشود و به ندرت نیاز به درمان دارد اما در صورتی که هر گونه نگرانی دارید تردید نکنید و به دنبال نظر پزشک متخصص باشید.

چه کاری از دستمان بر می آید؟

زمانی که مسئله تنها چند قطره خون باشد و خونریزی فعال و ادامه دار نباشد هیچ درمانی واقعا لازم نیست. اما برای راحتی کودک چند کار میتوانید انجام دهید: بگذارید کودک دستمال یا حوله سردی را گاز بزند. این کار به او کمک میکند دردش آرامتر شده و خونریزی جزئی که در حین در آمدن دندان جدید ممکن است اتفاق بیفتد، کنترل شود. حلقه دندانی نیز میتوان برای گاز زدن به کودک داد اما مطمئن شوید که حلقه با سن و سال کودک متناسب است (برچسب روی محصول را بخوانید). کارهای دیگری که میتوانند به تسهیل این امر کمک کنند، ماساژ ملایم با انگشتان تمیز یا دستمال نرم و هر از گاهی مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن است. اگر هر دارویی به کودک میخواهید بدهید، ابتدا مطمئن شوید دوز مناسب او چه مقدار است و از پزشک درباره ایمنی آن سوال کنید.

علائم دیگری که باید به آنها دقت کنیم

بخش پزشکی اطفال و نوجوانان کلینیک Cleveland مطالعه آینده نگری انجام دادند که نشان میداد هیچ مجموعه علائم موثقی شناسایی نشده که بتواند به صورت قطع پیش بینی کند دندانی در حال بیرون زدن است. بنابراین پیش از این که هر علائم شدید را به دندان در آوردن نسبت بدهبد، منطقی است که برای رد احتمال بیماریهای دیگر نظر پزشک را جویا شوید. در صورتی که کودک علاوه بر خونریزی و درد، گوش خود را میکشد، تب بالایی دارد، اسهال دارد، شدیدا سرفه میکند یا سرد است، او را نزد پزشک ببرید. این علائم ممکن است نشان دهنده عفونت باشند که در این صورت باید مورد توجه پزشک قرار بگیرد.