عکس اتاق دندانپزشکی کودک رویای لبخند

دندانپزشکی اطفال شاخه ایست که درکودکان زیر 12 سال به معالجه و پیشگیری ازبیماری های دهان و دندان می پردازد. اولین ویزیت دندانپزشکی پس از رویش اولین دندان های شیری در سن یک سالگی بهتر است انجام شود و به والدین نکاتی در مورد تغدیه بچه ها و مصرف برخی داروها مثل قطره آهن و عادت هایی مثل خوردن پستانک و انگشت و تنفس از دهان در خواب و... بر سلامت دندان آموزش داده می شود. از زمان رویش اولین دندان های شیری تا زمان افتادن آخرین دندان شیری بایستی کودکان هر 4 ماه یکبار توسط دندانپزشک معاینه شوند.

این شاخه شامل موارد زیر میشود:

1- درمان بدون درد

قبل از انجام اعمال دندانپزشکی توسط ژل های بی حس کننده موضعی روی ناحیه درمان از درد ‏تزریق به میزان قابل توجهی کاسته می شود.‏

2- فلوراید تراپی و پیشگیری از پوسیدگی دندان اطفال

3- فیشورسیلانت

4- پالپوتومی و عصب کشی

دندان های شیری هم ممکن است دچار عفونت شوند. اگر عصب دندان شیری دچار عفونت جزئی شود و عفونت محدود به بخش تاجی عصب باشد با حذف عصب بخش تاجی مشکل برطرف می شود. به این کار پالپوتومی گفته می شود.

5- پر کردن دندان اطفال

پر کردن یا ترمیم دندان به بازگرداندن عملکرد و شکل ظاهری دندان آسیب دیده با مواد ترمیم کننده دندان گفته می‌شود. خرابی ساختار دندان معمولاً در اثر پوسیدگی دندان یا آسیب‌های خارجی بوجود می‌آید.

6- روکش دندان کودکان (SS Crown)

روكش فولادی زنگ نزن به رنگ فلزی بوده و به دندان چسبانده میشود و وجود آن هيچ مشكلی در لق شدن دندان شيری و رويش جانشين دائمی آن ايجاد نمی‌كند. بلع احتمالی روكش بسيار نادر بوده و درصورت وقوع معمولاً بدون هيچ مشكلی در عرض 10-7 روز دفع می‌گردد.

7- فضای نگهدارنده

در صورتی كه ناچار از كشيدن دندان شيری می باشيم بايد حتما از فضا نگهدارنده استفاده شود که پلاک های مخصوصی هستند كه به صورت ثابت و متحرک در دهان كودک ساخته می شود و فضای از دست رفته را حفظ می كند.

8- درمان ارتودنسی اطفال

9- درمان به هم ریختگی دندان ها دندان های اطفال

10- جراحی فک و صورت اطفال

4.2692307692308 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 85% (13 Votes)