عکس نوزاد در حال گاز زدن دندانی

دندان در آوردن (teething) چیست؟

هنگامی که اولین سری دندان های کودک که به عنوان دندان های شیری میشناسیم، شروع به سر بیرون آوردن از لثه ها میکنند، گفته میشود کودک دندان در می آورد.

معمولا رویش دندان شیری چه زمانی شروع میشود؟

دندان در آوردن معمولا از حدود شش ماهگی آغاز میشود اما به طور کلی شروع در آوردن دندان از سه ماهگی تا دوازده ماهگی طبیعی است. زمانی که کودک حدود سه ساله است، بیست دندان شیری در دهان دارد. معمولا ابتدا دندان پایین جلو شروع به رویش میکند. دندان بالایی جلو معمولا یک تا دو ماه پس از دندان پایینی جلو سر بر می آورد.

علائم رویش دندان چیست؟

برخی از کودکان هنگام دندان در آوردن بی قرارتر از دیگران هستند. ممکن است علت آن درد و تورم لثه ها پیش از بیرون آمدن دندان باشد. این علائم معمولا حدود سه تا پنج روز پیش از دیده شدن دندان تجربه میشوند و همین که دندان از زیر لثه خارج شد، رفع میگردند. بسیاری از کودکان به نظر میرسد که تحت تاثیر علائم دندان در آوردن قرار نمیگیرند.

ممکن است کودک انگشت خود یا اسباب بازیهای خود را گاز بگیرد یا بجود تا به آرام شدن فشار لثه های خود کمک کند. همچنین ممکن است از خوردن و نوشیدن امتناع کند چون موجب ناراحتی میشود.

بسیاری از کودکان در دوران دندان در آوردن آب از دهانشان جاری میشود که موجب ایجاد تحریکات پوستی و جوشهایی در چانه، صورت یا سینه شان میشود.

علائم خفیفی که رو به بهبودی میگذارند، معمولا جای نگرانی ندارند. در صورتی که علائم کودکتان شدید است یا بهتر نمیشود به پزشک مراجعه نمایید.

چگونه میتوان به کودک کمک کرد این دوران را راحت تر پشت سر بگذارد؟

در اینجا چند توصیه برای آرام و راحت تر کردن کودک در هنگام دندان در آوردن، ارائه شده است:

از انگشت تمیز خود یا دندان گیر حلقه ای استفاده کنید و هر بار با ملایمت آن را به مدت دو دقیقه به لثه کودک بمالید. بسیاری از کودکان با این کار آرام میشوند اما ممکن است ابتدا با کار شما مخالفت کنند.

اشیاء بی خطر و تمیز فراهم کنید که کودک بتواند آنها را بجود و گاز بگیرد (مانند دندان گیر حلقه ای)

اگر لازم است مسکن بدون نسخه ویژه سن کودک به او بدهید. همه دستور العمل روی دارو را به دقت بخوانید و رعایت کنید. به کودکان و نوجوانان زیر بیست سال به هیچ وجه آسپیرین ندهید چون ممکن است سندرم ری که بیماری نادر اما جدی است را به دنبال داشته باشد. بسیاری از والدین درمانهای خانگی برای دندان در آوردن کودک انجام میدهند مثل ژل لثه یا پمادهایی که بر روی لثه کودک میگذارند. بسیاری از کارشناسان نمیدانند این کارها موثر و بی ضرر است یا نه. اگر میخواهید از این محصولات استفاده کنید درباره انواع بی خطر آن و نحوه استفاده از پزشک سوال کنید.

رشد دندان

رویش دندان شیری معمولا حدود شش ماهگی شروع میشود اما ممکن است از سه ماهگی تا یک سالگی شروع آن متفاوت باشد. در موارد نادر کودک اولین دندان را پس از تولد یک سالگی اش در می آورد. در سه سالگی بیشتر کودکان بیست دندان شیری دارند. ترتیب در آمدن دندانهای شیری به صورت زیر است:

1- دو دندان پایینی جلو ( دندانهای پیشین مرکزی )
2- چهار دندان بالایی جلو (دندانهای پیشین مرکزی و کناری)
3- دو دندان کناری پایینی
4- مولر اول
5- چهار دندان نیش (کانین) که در دو طرف، در کنار دندانهای پیشین کناری بالایی و پایینی قرار گرفته اند
6- بقیه مولر ها در دو طرف خط دندانی موجود

از حدود شش سالگی فرایند جایگزین شدن دندانهای دائمی (یا ثانویه) شروع و جایگزین دندان شیری میشوند. دندانهای دائمی تقریبا با همان توالی دندانهای شیری بیرون میزنند. معمولا یک دندان دائمی دندان شیری را هنگام بیرون آمدن، از جای خود خارج میکند.

علائم در آمدن دندان

بسیاری از مواقع ممکن است متوجه نشوید کودکتان دندان جدیدی در می آورد تا این که میبینید یا میشنوید که بر شیئی مانند قاشق ضربه میزند. برخی کودکان ممکن است به خاطر درد و حساس شدن لثه ها نا آرام و بدخو شوند و آب دهانشان جاری شود و علائم خفیف دیگری نیز تجربه کنند. این علائم معمولا سه تا پنج روز پیش از بیرون زدن دندان شروع شده و اندکی پس از بیرون زدن دندان از لثه، از بین میروند.

علائم خفیفی مانند : ترشح بزاق، اسهال خفیف، تب خفیف، تمایل به مالیدن لثه ها با اجسام سفت، بی قراری و ناآرامی، بی اشتهایی، اختلالات خواب که به تدریج بهبود می یابند، جای نگرانی ندارند و حتی ممکن است مربوط به عفونت ویروسی یا وضعیتهای دیگر باشند. علائم شدید یا پیش رونده باید به دقت تحت نظر قرار بگیرند، درباره آنها با پزشک صحبت کنید.

نگرانیهای متداول درباره دندان در آوردن کودکتان هر زمانی که درباره دندان در آوردن کودکتان احساس نگرانی کردید، تردید نکنید و به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک رشد دندانی غیر معمولی مانند دیر در آمدن اولین دندان دارد، به پزشک مراجعه کنید. مسائل رشد دندان معمولا خود حل شده یا به سادگی درمان میشوند.

حفظ سلامت دندان کودک

لازم به ذکر است که این شرایط درحد توان کودک است و نیاز به نگرانی نیست فقط کافی است که حوصله به خرج دهید و می توان برای تسکین درد کودک لثه های کودک را به آرامی با دستمال مرطوب یا دست تمیز و ضد عفونی شده ماساژ دهید.

با اقدامات زیر میتوانید شانس سلامت دندانها و لثه های کودک را افزایش دهید:

به جلوگیری از پوسیدگی دندانهای شیری کمک کنید. برای مثال همین که دندان کودک بیرون زد، شروع کنید آنها را با دستمال نرم و آب در چند ماه اول تمیز کنید. همیشه همین که شیشه شیر کودک تمام شد، آن را از دهان او خارج کنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری نمایید. پس از شیر خوردن به ویژه شب هنگام، دندانهای کودک را تمیز کنید. وقتی کودک شروع کرد به خوردن غذای جامد، غذاهای سالمی به او بدهید که کم شکر بوده و شیر دهی در شب را به حداقل برسانید. به طور منظم کودک را نزد دندانپزشک ببرید. در حین این معاینه، پزشک سلامت دندان کودک را بررسی میکند.
کودک را در شش ماه پس از این که اولین دندانش در آمد، نزد دندانپزشک ببرید، معاینه را تا تولد یک سالگی اش به تاخیر نیندازید.

4.125 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 83% (4 Votes)