Teething signs and symptoms

کودکان فرایند رویش دندان را به اشکال مختلف و متفاوتی تجربه میکنند، از زمان رویش دندان گرفته تا انواع علائم و مقدار دردی که احساس میکنند. در اینجا با علائم دندان در آوردن کودک آشنا میشوید و یاد میگیرید چگونه ناراحتی و نا آرامی او را کاهش دهید.

علائمی که نشان میدهند کودک در حال دندان در آوردن است.

علائم ممکن است تنها چند روز طول بکشند و تنها در محل بیرون آمدن دندان اتفاق بیفتند و یا این که تعداد زیادی دندان با هم در حال رویش باشند و این فرایند چندین ماه به طول بینجامد. اگر بخت با کودک (و والدین او) یار باشد، ممکن است دندان در آوردن اصلا علائم محسوسی نداشته باشد (که در موارد معدود چنین اتفاقی می افتد). مشکل این جا است که علائم واحد و ثابتی برای دندان در آوردن وجود ندارد.

حدود یک سوم از کودکان یک علامت مشابه را تجربه میکنند. بنابراین یک سوم از کودکان ممکن است آبریزش دهان داشته باشند، یک سوم دیگر ممکن است بد خلق و تحریک پذیر شوند و یک سوم آخر ممکن است در خواب دچار مشکل باشند.

در اینجا فهرستی از علائم دندان در آوردن را میبینید:

آبریزش دهان
تحریک پذیری
مشاهده سرِ دندان در لثه
تورم و برامدگی لثه ها
گاز زدن، جویدن و مکیدن هر چیزی که در دسترس او است
مالیدن صورت
مشکل خواب
دور کردن غذا
گرفتن و مالیدن گوش

اگر متوجه شدید چند مورد از این علائم با همدیگر ظاهر شده اند، احتمال این که دندان در آوردن عامل آن باشد بیشتر میشود اما همیشه امکان این که علت دیگری در میان باشد وجود دارد.

علائمی که ارتباطی با دندان در آوردن کودک ندارند:

اگر کودک اسهال، تب یا آبریزش بینی دارد آن را به عنوان علامت دندان در آوردن در نظر نگیرید به خصوص اگر بیش از 24 ساعت طول بکشند باید به پزشک مراجعه کنید.

با این که بسیاری از والدین این علائم را مستقیما به دندان در آوردن کودک مرتبط میدانند اما هیچ اثبات علمی برای این ارتباط وجود ندارد. برخی کارشناسان از جمله آکادمی پزشکی اطفال امریکا معتقدند تب و اسهال از علائم طبیعی در آمدن دندان نیستند. یکی از توضیحات محتمل برای این اتفاق این است که کودک به واسطه درد و حساس شدن لثه به واسطه دندان در آوردن، همه چیز را در دهان میگذارد و در نتیجه این کار ویروسها و باکتریهای زیادی وارد بدن او میشوند.

اگر دما سنج مقعدی، دمای کودک شما را 38.33 درجه سلسیوس یا بالاتر نشان میدهد (برای کودکان بزرگتر از سه ماه 38 درجه سلسیوس یا بالاتر) و کودک علائم دیگری مانند بی حالی، بی اشتهایی، استفراغ یا اسهال نیز دارد، برای بررسی احتمال مشکلات جدی تر به پزشک مراجعه کنید.
چه زمانی نگران دیر شدن رویش دندان کودک شویم؟

اولین دندان سفید مرواریدی بین 4 تا 7 ماهگی بیرون می زند اما کمی دیرتر از این نیز طبیعی است. اگر دندان کودکتان دیر در می آید اما رشد استخوان، پوست و موی او طبیعی است، احتمالا مشکلی وجود ندارد اما اگر کودک هجده ماهه شده بدون این که هیچ دندانی در حال بیرون آمدن باشد، به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

رویش دیر هنگام دندان نشانه مشکل رشد کلی کودک نیست. پل هاروتیز متخصص اطفال میگوید در واقع یک جنبه مثبت دیر در آمدن دندان این است که هر قدر دیرتر دندان بروید، پیش از افتادن زمان کمتری برای پوسیدگی خواهند داشت.

4.875 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 98% (4 Votes)