Types of gum disease

اگر ورم لثه، درمان نشود به مرور زمان پیشرفت می کند و تبدیل به پریودنتیت خواهد شد و در نهایت منجر به از دست رفتن دندان و دیگر مشکلات بهداشتی می شود.

بیماری ورم لثه بیماری ورم لثه خفیف ترین شکل از بیماری های لثه است. این بیماری باعث می شود که لثه سرخ رنگ و ورم کرده شود و به راحتی خونریزی کند. در این مرحله عموما هیچ ناراحتی حس نمی شود و یا آنقدر کم است که محسوس نیست. بیماری ورم لثه معمولا به دلیل بهداشت دهانی نامناسب به وجود می آید. این بیماری توسط درمان حرفه ای در مطب دندانپزشکی و بهداشت مناسب دهانی قابل بهبود است. عواملی که می توانند در بیماری ورم لثه نقش داشته باشند عبارتند از: دیابت، استعمال دخانیات، افزایش سن، دیگر مشکلات و بیماری های بدن، استرس، رژیم غذایی نامناسب، بلوغ، نواسانات هورمونی، بارداری، سوء مصرف مواد، عفونت HIV و مصرف برخی دارو های خاص.

پریودنتیت اگر ورم لثه، درمان نشود به مرور زمان پیشرفت می کند و تبدیل به پریودنتیت خواهد شد. با گذشت زمان زیر خط لثه جرم رشد و وسعت پیدا خواهد کرد. سموم تولید شده توسط باکتری های موجود در جر دندان باعث آزار لثه ها می شود. این سموم محرک یک واکنش التهابی مزمن است که در آن بدن در اصل بر علیه خود وارد عمل می شود، و بافت ها و استخوانیکه دندان ها را پشتیبانی می کنند شکسته شده و از بین می روند. لثه ها از دندان جدا می شوند که باعث ایجاد فضای خالی بین دندان و لثه می شود. این فضای خالی عفونی خواهد شد. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، این فضای خالی عمیق تر می شود و استخوان ها و بافت لثه ای یشتری نابود می شود. عموما، این روند نابودی علائم و نشانه های بسیار خفیفی دارد. در نهایت دندان لق خواهد شد و ممکن است نیاز به برداشته شدن دندان باشد. انواع مختلفی از پریودنتیت وجود دارد. رایج ترین آنها شامل موارد زیر است:

پریودنتیت شدید در بیمارانی رخ می دهد که مشکل فیزیکی دیگری ندارند. ویژگی های معمول عبارتند از از دست رفتن سریع چسبندگی و تخریب استخوان و تجمع بسیار زیاد .

پریودنتیت مزمن منجر به التهاب در بافت حمایتی دندان ها، از دست رفتن سریع چسبندگی و از دست رفتن استخوان می شود. این نوع از پریودنتیت ها رایج ترین رخ پریودنتیت است و توسط تشکیل فضاهای خالی و یا پسرفت لثه مشخص می شود. این بیماری در بزرگسالان شایع است، اما می تواند در هر سنی رخ دهد. پیشرفت از دست رفتن چسبندگی معمولا به آرامی رخ می دهد، اما دوره پیشرفت سریع هم می تواند صورت بگیرد.

پریودنتیت اغلب در سنین جوانی آغاز می شود. مشکلات فیزیک بدن مانند بیماری های قلبی، بیماری تنفسی، و دیابت با این شکل از پریودنتیت مرتبط است.

نکروزان بیماری پریودنتال یک عفونت است که با نکروز بافت لثه، رباط های لثه و استخوان حفره ای مشخص می شود. این جراحات معمولا در افراد دارای مشکلات سیستم فیزیکی بدن مانند عفونت HIV ، سوء تغذیه و سرکوب سیستم ایمنی مشاهده شده است.