Gum disease in men and women

سلامت لثه های زنان می تواند با عوامل بسیاری تحت تاثیر قرار بگیرد و به بیماری لثه دچار شوند.

بیماری لثه در سن بلوغ در طول دوره بلوغ، سطح بالای هورمون های جنسی، مانند پروژسترون و استروژن، سبب افزایش گردش خون در لثه ها می شود. این مساله میتواند منجر به افزایش حساسیت لثه ها و واکنش بیش از حد نسبت به هرگونه تحریک، از جمله ذرات غذا و یا جرم شود. در طول این دوره، لثه ها ممکن است متورم، قرمز و حساس شوند. بیماری لثه در دوران قاعدگی گاهی اوقات، برخی از زنان التهاب لثه در دوران قاعدگی را تجربه می کنند. زنان مبتلا به این بیماری ممکن است خونریزی لثه، تورم و قرمزی لثه و زخم هایی در داخل گونه را تجربه کنند. التهاب لثه قاعدگی به طور معمول درست قبل از شروع دوره قاعدگی زن رخ می دهد و درست یه محض شروع دوران قاعدگی وی از بین می رود. بیماری لثه در دوران بارداری برخی مطالعات امکان یک عامل خطر اضافی برای بیماری های پریودنتال نشان داده اند. زنان بارداری که به بیماری های پریودنتال مبتلا هستند، احتمال زیادی برای به دنیا آوردن یک کودک بسیار زودرس و یا بسیار کوچک را دارند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید چگونگی تاثیر بیماری های پریودنتال بر روی پیامدهای بارداری مورد نیاز است. به طور کلی عفونت ها باعث نگرانی در میان زنان باردار می شوند چرا که این بیماری ها سلامت نوزاد را به خطر خواهند انداخت. کلینیک دندانپزشکی رویال توصیه می کند، زنانی که قصد باردار شدند دارند، آزمایشات و بررسی های لثه را سپری کنند. بیماری لثه در دوران یائسگی و پس از آن زنانی که در حال تجربه یائسگی و یا بعد از یائسگی هستند، ممکن است تغییراتی در دهان خود احساس کنند. آنها ممکن است در دهان خود احساس ناراحتی کنند، از جمله خشکی دهان، درد و سوزش در بافت لثه و تغییر طعم، به ویژه طعم شور، تند و ترش. به علاوه، استوماتیت لثه دوران یائسگی درصد بسیار کمی از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. لثه هایی که خشک و یا براق هستند، به راحتی خونریزی می کنند و در محدوده ی کم رنگی غیر طبیعی تا قرمزی تیره مشخص می شوند. بسیاری از زنان دریافته اند که مکمل های استروژن به کاهش این علایم کمک می کنند. سلامت لثه و بیماری های لثه در مردان بسیار مهم است چرا که ممکن است بر انواع دیگر عوامل سلامتی تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که بیماری پریودنتال در مردان (56.4 درصد) بالاتر از زنان (38.4 درصد) است. این مساله ممکن به این دلیل باشد که احتمال رفتن مردان به دندانپزشک کمتر است و یا به دلیل اینکه مردان شاخص های سلامت لثه بدتری نسبت به زنان دارند، از جمله تجمع جرم دندان، رسوب، و خونریزی. با این حال، سلامت لثه برای مردان بسیار حائز اهمیت است چرا که می تواند بر انواع دیگر عوامل سلامتی تأثیر بگذارد. بیماری لثه در سلامت پروستات

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) یک آنزیم در پروستات است که به طور معمول در مقادیر بسیار ناچیز ترشح می شود. با این حال، زمانی که پروستات ملتهب، عفونی، و یا مبتلا به سرطان می شود، سطوح PSA افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که مردانی با شاخص های بیماری پریودنتال مانند لثه قرمز، متورم یا حساس به لمس، و همچنین پروستاتیت (التهاب پروستات) دارای سطوح بالاتری از PSA نسبت به مردانی تنها با یکی از این شرایط هستند. این به این معنی است که سلامت پروستات ممکن است با سلامت پریودنتال، و بالعکس همراه باشد. بیماری لثه در بیماری های قلبی تحقیقات نشان می دهد که بیماری پریودنتال و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند. در واقع ابتلا به بیماری های پریودنتال می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد. هر دو بیماری التهابی مزمن هستند، و محققان معتقدند که التهاب ارتباط بین بیماری لثه و بیماری قلبی است. از آنجا که مردان بالفعل نسبت به زنان در معرض احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند، حفظ سلامت لثه راه دیگری برای کاهش این خطر است. بیماری لثه در ناتوانی جنسی با توجه به تحقیقات، مردان مبتلا به بیماری پریودنتال، به ویژه کسانی که کم تر از 30 سال یا بیشتر از 70 سال سن دارند، در معرض خطر ابتلا به ناتوانی جنسی می باشند. محققان معتقدند که التهاب ممکن است ارتباط بین این دو مشکل باشد. التهاب مزمن طولانی مدت ( از همان نوع التهابی که با بیماری پریودنتال همراه است ) می تواند به رگ های خونی جنسی صدمه بزند. بیماری لثه در سرطان تحقیقات نشان داده است که مردانی که سابقه بیماری لثه داشته اند به احتمال 14 درصد بیشتر نسبت به مردانی با لثه های سالم به سرطان مبتلا می شوند. بعلی الخصوص، مردان مبتلا به بیماری پریودنتال تا 49 درصد بیشتر از زنان به سرطان کلیه، تا 54 درصد بیشتر از زنان به سرطان لوزالمعده ، و 30 درصد بیشتر از زنان به سرطان خون مبتلا می شوند.