gum disease symptoms

اصلی ترین عامل بیماری های پریودنتال (لثه ای) جرم است، اما عوامل دیگری نیز سلامت لثه را می توانند تحت تاثیر قرار دهند.

سن و بیماری لثه

تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن بالاترین رده در بیماری های لثه را دارا هستند. داده های مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها نشان می دهد که بیش از 70 درصد افراد 65 سال به بالا بیماری پریودنتیت دارند. استعمال دخانیات و بیماری لثه استعمال دخانیات با بسیاری از بیماری های خطرناک مانند سرطان، بیماری های ریوی، حمله قلبی و هم چنین تعداد بیشماری از مشکلات دیگر در ارتباط است. هم چنین کسانی که از دخانیات استفاده می کنند در معرض خطر زیادی برای ابتلا به بیماری های لثه قرار دارند. مطالعات نشان داده است که استعمال دخانیات یکی از عمده ترین عوامل توسعه و پیشرفت بیماری های لثه است.

ژنتیک و بیماری لثه

تحقیقات نشان داده است که برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری های لثه هستند. با وجود عادات مراقبت دهان بسیار شدید، این افراد ممکن است با احتمال بیشتری به بیماری های لثه مبتلا شوند. تشخیص این افراد توسط یک آزمایش ژنتیک قبل از بروز هر گونه علائمی از بیماری لثه و قرار دادند آنها تحت یک دوره درمان مداخله ای می تواند به آنها کمک کند تا دندان های طبیعیشان را برای یک عمر داشته باشند.

استرس و بیماری لثه

استرس با بسیاری مشکلات جدی مانند فشار خون، سرطان و تعداد بیشماری از دیگر مشکلات سلامتی در ارتباط است. هم چنین استرس یک عامل خطر برای بیماری های لثه است. تحقیقات نشان می دهد که استرس عمل مقابله با عفونت را در بدن بسیار دشوارتر می کند که این امر شامل بیماری های لثه هم می شود.

مصرف دارو و بیماری لثه

برخی دارو ها، مانند قرص های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی و برخی قرص های قلب می توانند روی سلامت دهان تاثیر گذار باشند. به محض اینکه داروساز و دیگر پزشکان خود را درباره تغییرات دارو ها روی سلامت کلی بدنتان مطلع کردید، باید با متخصص دندانپزشک هم مشورت کنید.

فشار دادن یا سائیدن دندان ها عامل بیماری لثه فشار دادن و یا سائیدن دندان ها می تواند فشار مازاد بر بافت پایه دندان وارد کند و این مساله ممکن است میزان از بین رفتن این بافت های لثه ای را سرعت ببخشد. دیگر بیماری های بدن دیگر بیماری های بدن که مداخله در سیستم التهابی بدن دارند می توانند شرایط لثه ها را وخیم کنند. این بیماری ها شامل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و روماتیسم مفصلی می شوند.

رژیم غذایی ضعیف و چاقی و بیماری لثه

رژیم غذایی که در آن مواد مغذی کم استفاده شود، می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و عمل مقابله با عفونت را برای بدن دشوار سازد. به علت اینکه بیماری های لثه به صورت عفونت شروع می شوند، رژیم غذایی ضعیف می تواند مشکلات لثه فرد را وخیم تر کند. بعلاوه، تحقیقات نشان داده است که چاقی می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه را بیشتر کند.

نشانه های بیماری لثه

بیماری های لثه عموما خاموش هستن، به این معنا که تا مراحل پیشرفته بیماری، علائم بیماری لثه نمایان نمی شوند.

با این حال، علائم هشدار دهنده بیماری های لثه شامل موارد زیر هستند:

- لثه ای سرخ، ورم کرده یا حساس و یا هر گونه درد درون دهان
- خونریزی لثه به هنگان مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و خوردن غذاهای سخت
- عقب رفتن و یا دور شدن لثه از دندان، که باعث می شود دندان ها نسبت به قبل کشیده تر به نظر برسند.
- دندان های شل یا فاصله دار
- وجود چرک بین دندان و لثه
- درد های دهانی
- بوی مداوم بد دهان
- تغییر در قرار گیری دندان ها هنگام گاز گرفتن
- تغییر در قرار گیری دندان مصنوعی های جزئی

میلیون ها نفر از مردم دنیا نمی دانند که این عفونت جدی را دارند که در صورت درمان نشدن می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.