gums

چگونه بیماری لثه را تشخیص دهیم؟

لثه ها از دندان های سفید و مروارید رنگ شما و همچنین بافت هایی که آنها را به استخوان متصل می کنند، حفاظت می کنند. زمانی که لثه های سالمی نداشته باشید،درصد از دست دادن دندان هایتان بالا رفته و سلامتتان به خطر میفتد.
بیماری لثه چگونه اتفاق می افتد؟
بیماری لثه معمولا در قسمتی از دهان که مراقبت های لازم و کافی صورت نگرفته باشد، ظاهر می شود. قسمت هایی از دهان که مسواک زده نمی شوند مستعد این بیماری هستند. باکتری ها روی دندان ها تشکیل شده و سپس بدن به حضور آنها واکنش نشان می دهد که باعث التهاب لثه می شود. تشکیل پلاکت و جرم روی دندان ها همراه باکتری ها باعث آلوده شدن و تحریک بافت های لثه می شوند .به دنبال آن، لثه ها قرمز و ملتهب می شوند. به التهاب لثه، ژنریویت نیز می گویند.
التهاب یا ورم لثه ها یکی از اولین علائم بیماری های لثه می باشد. از دیگر علائم این بیماری می توان به نکات زیر اشاره کرد:
•    قرمز شدن لثه ها
•    خونریزی هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان
•    فاصله گرفتن لثه ها از دندان ها
•    افتادن دندان ها
•    بودی بد دهان به صورت مداوم
•    احساس درد درناحیه دهان

بیشتر اوقات بیماری های لثه با درد همراه نیست، اتفاقا برعکس، گاهی اوقات هیچ دردی وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود شما زود متوجه این بیماری نشده و درمان به موقع انجام ندهید. حتما حواستان به علائم دیگر باشد تا بتوانید زود و به هنگام پیشگیری کنید. اگر جمع شدن پلاکت و جرم روی دندان به سرعت تمیز نشوند و به همان صورت باقی بمانند، بین دندان  و لثه فاصله ایجاد خواهد شد که متاسفانه موجب تشکل بیشتر باکتری در این ناحیه شده و با گذشت زمان موجب تحلیل استخوان اطراف دندان خواهد شد. در این مرحله که از آن به عنوان التهاب لثه مزمن یاد می شود، بیمار هیچ دردی احساس نمی کند و دقیقا به همین دلیل مشکلات بیشتری برای وی به وجود خواهد آمد ،از جمله ریزش دندان. زمانی که استخوان از دست می دهید، دندان ها نیز لق شده و درنهایت می ریزند. مطالعات نشان داده است افرادی که بیماری لثه دارند، بیش از بقیه افراد به بیماری های قلبی مبتلا شده وکنترل قند خون نیز برایشان مشکل می شود. آمارنشان داده است 50 درصد افراد بالای 30 سال بیماری لثه دارند. این درصد برای افراد بالای 65 سال بالای 75 درصد است.
چه کسانی مستعد بیماری های لثه هستند؟
•    افراد سیگاری
•    زنان باردار (تغییراتی که در هورمون ها اتفاق می افتد نیز می تواند موجب بیماری لثه شود)
•    در خانواده سابقه این بیماری وجود داشته باشد( ارثی است)
•    دیابت داشته باشد
•    استرس بالا
•    ساییدن دندان ها
برخی از دارو های کنترل بارداری، دارو های ضد افسردگی ودارو های قلبی می توانند خطر مبتلا به بیماری های لثه را افزایش دهند. حتما در صورت استفاده از این نوع داروها، با دندان پزشک خود مشورت کنید.
چگونه جلوی بیماری های لثه را بگیریم؟
•    مسواک زدن درست و مستمر( با دندان پزشک خود مشورت کنید. امکان دارد افراد مبتلا به بیماری های لثه به دفعات بیشتر مسواک زدن نیاز داشته باشند.)
•    استفاده از نخ دندان به صورت درست
•    تغذیه درست (خوردن میوه هایی مثل سیب باعث تمیز شدن سطوح دندان ها می شود)
•    چک آپ های منظم
•    استفاده از دهان شویه ها البته فقط با پیشنهاد دندان پزشک
چگونه بیماری لثه را درمان کنیم؟
دندان پزشک شما پلاکت ها را از روی سطوح دندان هایتان بر می دارد. وی اطراف ناحیه ی آلوده را تمیز می کند. وی حتی داخل پاکت (فاصله  ایجاد شده بین لثه و دندان) را نیز تمیز می کند. امکان دارد برای بررسی میزان استخوان های از  دست رفته، نیاز به عکسبرداری باشد، تا بر همین اساس تشخیص درست داده شود. اگر بیماری لثه شما مزمن باشد، دندان پزشکتان شما را به پریودنتیست ارجاع خواهد داد. سوابق بیمار و اطلاع از ارثی بودن یا نبودن این بیماری در خانواده می تواند کمک بسزایی در تشخیص، پیشگیری و درمان این بیماری بکند.