Gingivitis

ورم لثه به معنای التهاب و آماس لثه هاست. این التهاب عموما به خاطر لایه های نازک باکتری که روی جرم دندان انباشته میشوند صورت میگیرد؛ این نوع التهاب را ورم لثه ناشی از جرم مینامند. ورم لثه نوعی غیر مخرب از بیماری های لثه است. این بیماری اگر بدون رسیدگی و درمان رها شود، روند رشد ورم لثه تبدیل به پریودنتیت ها خواهد شد، که مشکلی بسیار جدی تر است و میتواند نهایتا منجر به از دست دادن دندان شود. بیماری که بیماری ورم لثه دارد، لثه های قرمز و ورم کرده خواهد داشت، و لثه های فرد به احتمال بسیار زیاد هنگام مسواک زدن خونریزی میکنند. به طور معمول، بیماری ورم لثه توسط بهداشت دهانی مناسب، مسواک زدن بیشتر و طولانی تر و هم چنین با استفاده از نخ دندان از بین خواهد رفت. برخی افراد معتقدند که استفاده از دهان شویه های ضد عفونی کننده در کنار مسواک زدن مناسب و استفاده از نخ دندان هم میتوانند موثر باشد. در مراحل متوسط ورم لثه، حتی ممکن است بیمار متوجه نباشد که این بیماری را دارند چرا که علائم شدید نیستند. هر چند که این مشکلات باید جدی گرفته شده و به سرعت درمان شوند. بیماری ورم لثه به دو گروه کلی تقسیم میشود: ورم لثه ناشی از جرم دندان
ورم لثه تنها ناشی از جرم
ورم لثه ناشی از عوامل بدنی
ورم لثه ناشی از مصرف دارو
ورم لثه ناشی از سوء تغذیه

ضایعات ورم لثه که ناشی از جرم دندان نیستند

ورم لثه ناشی از نوعی باکتری خاص
ورم لثه ناشی از نوعی ویروس خاص
ورم لثه ناشی از نوعی قارچ خاص
ورم لثه ناشی از عوامل ژنتیکی
ورم لثه ناشی از مشکلات بدنی
ورم لثه ناشی از ضایعات زخم ها
ورم لثه ناشی از عکس العمل نسبت به ورود موجودات خارجی
ورم لثه ناشی از علل نا معلوم

علائم و نشانه های بیماری ورم لثه چیست؟

علائمی که معمولا بیماران احساس میکنند و توصیف میکنند، لثه های دردناک است و از نشانه ها که پزشکان به آن اشاره میکنند ورم و آماس است.

در مراحل غیر پیشرفته ورم لثه ممکن است هیچ نشانه و یا علائم قابل توجهی از بیماری مشاهده نشود.

علائم و نشانه های ورم لثه میتواند شامل موارد ذیل باشد:

رنگ لثه ها به قرمز روشن و یا کبودی تبدیل میشود.
لثه ها حساس هستند و برخی اوقات حتی با لمس کردن دردناک میشوند.
در حین مسواک زدن و یا استفاده از خمیر دندان، لثه ها به راحتی خونریزی میکنند.
بوی بد دهان
التهاب (ورم لثه ها)
لثه های نرم

علل بیماری ورم لثه چیست؟

تجمع جرم و رسوب

رایج ترین علت بیماری ورم لثه تجمع جرم های دارای باکتری بین و در اطراف دندان هاست، که عکس العمل ایمنی بدن را فعال میکند، که نهایتا میتواند منجر به خرابی بافت لثه و مشکلات دیگر مانند از دست دادن شود.

جرم دندان بیوفیلم هایی هستند که به صورت طبیعی روی دندان جمع میشوند. اینها معمولا توسط باکتری های در حال تجمعی به وجود می آیند که سعی دارند به سطح صیقلی دندان بچسبند. برخی کارشناسان معتقدند که این بیوفیلم ها میتوانند به دهان برای مراقبت در مقابل میکرو ارگانیسم های مضر کمک کنند. هر چند، جرم دندان هم چنین میتواند باعث پوسیدگی دندان، مشکلات لثه مانند ورم لثه و پریودنتیت های مزمن شود.

وقتی جرم به درستی برداشته نشود، باعث تجمع سنگ ( رسوبی که زرد رنگ هستند ) در پایه دندان ها و نزدیک لثه ها میشوند. رسوب دندان ها بسیار سخت تر هستند و تنها توسط دندانپزشک و در مطب قابل برداشتن است.

جرم و رسوب نهایتا باعث آزار لثه ها خواهند شد.

بیماری ورم لثه ها میتواند عوامل دیگری داشته باشد، از قبیل:

تغییرات هورمونی – که میتواند در دوران بلوغ، یائسگی، چرخه قاعدگی و بارداری پدیدار شود. در این دوران لثه ها ممکن است حساس تر شوند و خطر ابتلا به التهاب را بالا ببرند.

برخی بیماری ها – بیماری هایی مانند سرطان، دیابت وHIV احتمال ابتلای بیشتری به ورم لثه را ایجاد میکنند.

دارو ها – بهداشت دهانی توسط برخی دارو ها به خطر میافتد، علی الخصوص اگر میزان تولید بزاق دهان کاهش یابد. دیلانتین (داروی ضد صرع)، و برخی دارو های ضد آنژین نیز میتوانند باعث رشد غیر طبیعی بافت لثه شوند.

استعمال دخانیات – افرادی که به طور مداوم از دخانیات استفاده میکنند نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ورم لثه قرار دارند.

سابقه بیماری در خانواده – کارشناسان میگویند افرادی که والدینشان به بیماری ورم لثه مبتلا بوده و یا هستند به احتمال بالاتری خودشان نیز مبتلا خواهند شد.

تشخیص بیماری ورم لثه

دندانپزشک و یا متخصص بهداشت دهان به دنبال علائم ورم لثه، مانند جرم و رسوب در حفره های دهانی فرد خواهد گشت.

چک آپ نشانه های پریودنتیت هم پیشنهاد میشود؛ این مرحله معمولا توسط اشعه ایکس و یا آزمایشات لثه انجام میشود.

راه های درمان بیماری ورم لثه چیست؟

اگر در مراحل اولیه، بیماری تشخیص داده شود و درمان به موقع و مناسب صورت گیرد، ورم لثه با موفقیت درمان خواهد شد.

درمان توسط دندانپزشک متخصص و مراقبت های بعد از روند توسط بیمار در منزل انجام میشود.

نراحل درمان توسط دندانپزشک متخصص

رسوب و جرم پاکسازی میشود که این مرحله را جرم گیری مینامند. برخی بیماران ممکن است در حین جرم گیری احساس ناراحتی کنند، به خصوص در مواقعی که رسوب در سطح وسیعی قرار دارد و یا لثه ها بیش از حد حساس شده باشند.

دندانپزشک متخصص اهمیت حفظ بهداشت دهانی و روش صحیح مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را به بیمار توضیح میدهد.

به صورت دوره ای روند سلامت بیمار پیگیری میشود و در صورت لزوم پاکسازی دوباره انجام میشود.

دندان ها اصلاح میشوند تا بهداشت دهان به طور کامل انجام شود. برخی مشکلات دندانی مانند کجی دندان ها، بریج یا کراون هایی که درست روی دندان جای گیری نشده اند، میتوانند روند پاکسازی رسوب و جرم را سخت تر کنند (همچنین میتوانند باعث ایجاد ناراحتی در لثه شوند).

مراقبت های بیمار در منزل

حد اقل دو بار در روز باید مسواک زد.
به خاطر داشته باشید که در بیشتر مواقع، مسواک های برقی خیلی بهتر از خود ما میتوانند عمل پاکسازی را انجام دهند.
حد اقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده شود.
به طور منظم از دهان شویه ی ضد عفونی کننده استفاده شود. برای اطلاع از نوع محصولات از دندانپزشک خود مشاوره بخواهید.

بیماری ورم لثه چه مشکلاتی میتواند به همراه داشته باشد؟

در اکثریت موارد، اگر ورم لثه درمان شود و بیمار دستور العمل دندانپزشک را بعد رعایت کند، مشکلی به وجود نمی آید. اما اگر بیماری بدون درمان باقی بماند بیماری لثه پیشرفت خواهد کرد و ممکن است  بر روی بافت، دندان و استخوان تاثیر بگذارد و منجر به پریودنتیت شود.

مشکلات احتمالی بیماری ورم لثه میتواند شامل موارد ذیل شود:

آبسه لثه
آبسه استخوان فک
عفونت لثه و یا استخوان فک
پریودنتیت – این مساله از مشکلات بسیار جدی است و میتواند منجر به از دست دادن دندان شود.
بازگشت التهاب لثه
زخم شدن دهان - زخم شدن لثه ناشی از عفونت های باکتریایی

بسیاری از مطالعات، بیماری های لثه مانند پریودنتیت را به بیماری های قلبی و عروقی شامل حمله قلبی یا سکته قلبی مرتبط میدانند. دیگر گزارشات ارتباط این بیماری ها با خطر بیماری های ریوی را نشان میدهد.