Lose a Filling from Your Tooth

شل شدن پر شدگی دندان ممکن است ناراحت کننده باشد به خصوص در صورتی که در حین غذا خوردن، کنده شود و تصادفا آن را گاز بگیرید.
با این حال در صورتی که پر شدگی دندانتان جدا شد، واقعا جای نگرانی نیست چون دندانپزشک میتواند آن را ترمیم کند.

همچنین در صورتی که پر شدگی دندانتان کامپوزیت، آمالگام یا یونومر شیشه ای بوده است، لازم نیست آن را حفظ کنید. در صورتی که پر شدگی اینله سرامیکی یا طلا داشته اید (که متداول نیست)، در صورتی که آن را پیدا کردید، میتوانید نگه دارید تا دندانپزشک آن را سر جای خود در دندان بچسباند. اگر پر شدگی دندانمان جدا شد، چکاری باید انجام دهیم؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که پر شدگی را از دهانتان خارج کنید تا تصادفا آن را نبلعید یا استنشاق نکنید. اکثر مواقع که پر شدگی را میبلعید، بدون مشکل از بدن دفع میشود اما در صورتی که تصادفا آن را وارد مجاری تنفسی کنید، پر شدگی وارد ریه ها میشود و ممکن است عفونت ایجاد کند. سپس باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پر شدگی را جایگذاری کند. در صورتی که پر شدگی اخیرا جایگذاری شده است و در هنگام جویدن عادی از جا در آمده است، دندانپزشک ممکن است بدون هزینه یا با هزینه کمتر آن را ترمیم کند. باید به دندانپزشک خود کامل توضیح دهید که چه میخواهید و در صورتی که پرشدگی به درستی به دندان نچسبیده بوده، دندانپزشک مسئول جدا شدن آن است و احتمالا آن را باید بدون هزینه دوباره جایگذاری نماید. پیش از این که به دندانپزشک مراجعه کنید باید کاملا بهداشت دهانتان را به خصوص در ناحیه پر شدگی رعایت کنید. دندان بدون پر شدگی محل خوبی برای محبوس شدن ذرات و غذاها است که باعث تجمع و تکثیر باکتریها میشود. با ملایمت مسواک بزنید و به دقت سوراخ داخل دندان را که محل پر شدگی بوده است، تمیز کنید تا همه ذرات غذا از آن خارج شوند. میتوانید دهانتان را پس از صرف غذا با محلول آب نمک ولرم شستشو دهید. با ترکیبی از یک لیوان آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک میتوانید شستشوی موثرتری داشته باشید. اگر دندان پس از جدا شدن پر شدگی، حساس شد چه کنیم؟ در صورتی که دندانتان پس از جدا شدن پر شدگی حساس شده است، این احتمال وجود دارد که توبولهای عاج رخنمون پیدا کرده باشند. توبولهای عاج مسیرهای ریز ارتباط بین عاج و پالپ دندان هستند. توبولهای عاج مسیر مستقیمی از داخل دهان به پالپ دندان ایجاد میکنند. از آنجایی که تنها حسی که عصبهای موجود در پالپ میتوانند به مغز ارسال کنند، درد است بنابراین دندان نسبت به سرما و گرما حساس شده و درد میکند. برای آرام کردن این درد داروهای بدون نسخه مانند اسپیرین، تیلنول و ادویل (ایبوپروفن) میتوانند مفید باشند. راه حل بهتر آرام کردن درد، متوقف کردن منشا درد است. از آنجایی که درد به واسطه در معرض قرار گرفتن توبولهای عاج ایجاد شده است، میتوان این توبولها را پوشاند. با گذاشتن مواد پرشدگی موقتی بر روی سوراخ روی دندان (به جای پر شدگی از دست رفته) میتوانید توبولها را بپوشانید. ممکن است آدامس بدون شکر یا لایه ضخیم موم نیز موقتا موثر باشند. گزینه های بهتر برای پر کردن دندان مواد پر شدگی موقتی حاوی اکسید روی هستند که در بسیاری از داروخانه ها یافت میشوند. مواد پر شدگی موقتی دندان چند برند مختلف برای پر شدگی موقتی دندان وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت شرکتهای سازنده آن مراجعه کنید و اطلاعات کامل را دریافت کنید. همه برندهای مختلف پر کننده موقتی، از یک ترکیب اصلی استفاده میکنند و آن اکسید روی است که به راحتی آن را با استفاده از انگشت مرطوب، در سوراخ دندان می مالید. پس از چند دقیقه بزاق موجب سخت شدن پر شدگی میشود. به خاطر داشته باشید که مواد پر شدگی موقتی دندان تنها چند روز دوام دارند اگر چه برخی ادعای چند هفته را نیز دارند. بنابراین هر چه زودتر نوبت دندانپزشک بگیرید. نتیجه هنگامی که پر شدگی دندانتان از جای خود خارج میشود باید تا زمان مراجعه به دندانپزشک (هر چه سریعتر بهتر)، بهداشت دندانتان را کاملا رعایت کنید. اگر دندانتان درد میکند میتوانید فعلا داروهای مسکن ضد درد مصرف کنید اما احتمالا باید پر شدگی موقتی فعلا استفاده کنید تا نوبت دندانپزشکی تان فرا برسد.