Halitosis

این مساله به زمانی اطلاق میشود که تنفس فرد بوی ناخوشایندی داشته باشد، که به عنوان تنفس بد بو نیز شناخته شده است. بسته به علت به وجود آورنده، این بوی ناخوشایند ممکن است در بازه های زمانی مختلف پدیدار شود و یا همواره ماندگار باشد.

میلیون ها باکتری داخل دهان و به خصوص در انتهای زبان زندگی میکنند. در بسیاری افراد، این اولین دلیل بوی بد دهان است. شرایط گرم ونمناک دهان، محیط ایده آل برای رشد این باکتری هاست. بیشتر علل بوی بد دهان از وجود چیزی در دهان است. برخی از رایحه های بد دهان تقریبا طبیعی هستند و معمولا از مشکلات بهداشتی نیستند. به طور مثال " بوی بد دهان در صبح ". این اتفاق به دلیل تغییراتی است که در دهان شما، هنگامی که در خواب هستید اتفاق میافتند. در طول روز، بزاق دهان بو ها و غذاهایی که باعث خرابی دندان ها میشوند را میشوید. بدن در شب بزاق کمتری ترشح میکند. در نتیجه دهان شما خشک میشوند و سلول های مرده به زبان و داخل گونه های شما میچسبند. وقتی باکتری ها از این سلول ها به عنوان غذا استفاده میکنند بوی بسیار بدی تولید میشود. بعلاوه، بوی بد دهان توسط موارد زیر هم ممکن است پدید آید: بهداشت دهانی ضعیف: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن غیر منظم و غلط اجازه میدهد که تکه های غذا که بین دندان ها گیر کرده اند درون دهان فاسد شوند. بهداشت دهانی ضعیف در نهایت باعث بیماری های لثه میشوند که نتیجه در بوی بد دهان دارند. عفونت دهان: این مساله ممکن است به خاطرپوسیدگی در دندان ها و یا بیماری های لثه باشد. عفونت های دستگاه تنفسی: حلق، سینوس و یا عفونت های ریه. عوامل خارجی: سیر، پیاز، نوشیدن قهوه و چای و نوشیدنی های الکلی، کشیدن سیگار، جویدن توتون. خشکی دهان: این مساله ممکن است به خاطر مشکلات غدد بزاقی، برخی دارو ها و تنفس از دهان به وجود آید. بسیاری از دارو ها باعث خشکی دهان میشوند.

بیماری ها: دیابت، بیماری های کبد، بیماری های کلیه، بیماری های ریه، بیماری های سینوس، بیماری برگشت معده و غیره. بیماری های روانی: برخی افراد بر این باورند که تنفس بد بویی دارند در حالی دیگران متوجه این مساله نمیشوند. این مساله را شبه بوی بد دهان مینامند.

علائم بوی بد دهان

ممکن است شما همیشه متوجه بوی بد دهان خود نباشید. به این دلیل که سلول های تشخیص دهنده بو در بینی، نهایتا به آن بو عادت میکنند. دیگران ممکن است بو را تشخیص دهند و هنگامی که شما صحبت میکنید از شما دور شوند. دیگر علائم به علت پدید آورنده بستگی دارند:

عفونت دهان: علائم بستگی به نوع عفونت دارد. علائم ممکن است شامل:

لثه های قرمز و ورم کرده که ممکن است به راحتی خونریزی کنند، علی الخصوص بعد از مسواک زدن و یا نخ دندان کشیدن

چرک بین دندان ها و یا تجمع چرک ( آبسه ) در پایه دندان

دندان شل و یا تغییرات در جا رفتن دندان های مصنوعی درد و سوزش روی زبان و لثه ها

باشند.

عفونت های دستگاه تنفسی: علائم ممکن است شامل:

گلو درد
تورم غدد لنفاوی درون گردن
تب
گرفتگی بینی
وجود ترشحات سبز یا زرد درون بینی
سرفه خلط دار

باشند.

خشکی دهان: علائم ممکن است شامل:

سختی در قورت دادن غذاهای خشک
سختی در صحبت کردن طولانی مدت به خاطر خشکی دهان
سوزش دهان
تعداد بیش از حد پوسیدگی دندان ها
خشکی چشم (در سندرم شوگرن)
باشند.
بیماری ها: علائم دیابت، بیماری ریه، نارسائی کلیه و بیماری های کبد.

تشخیص علل بوی بد دهان

دندانپزشک یا پزشک متخصص ممکن است متوجه بوی بد دهان در جلسه معاینه حضوری بشود. برخی اوقات، ممکن است بوی دهان بیمار علت مشکل را مشخص کند. به طور مثال دهانی که بویی مانند میوه میدهد ممکن است نشانه دیابت کنترل نشده باشد. دندانپزشک، سابقه پزشکی فرد را بررسی میکند و به دنبال علل احتمالی به وجود آورنده ی بوی دهان و همچنین داروهایی که باعث خشکی دهان میشوند میگردد. همچنین دندانپزشک از فرد درباره رژیم غذایی، عادات شخصی مانند سیگار کشیدن و علائم دیگر سوال میکند. دندانپزشک دندان ها، لثه ها، دهان و غدد بزاقی فرد را چک میکند. و تفاوت نفس کشیدن فرد را هنگامی که از بینی و از دهان تنفس میکند را میسنجد. اگر فرد مشکوک به عفونت ریه، دیابت، بیماری کلیوی غیره باشد، نیازمند آزمایشات برای تشخیص است. نوع آزمایش بستگی به بیماری دارد. ممکن است نیاز به آزمایش خون و ادرار و یا رادیوگرافی سینه و سینوس ها باشد.

دوره زمانی بوی بد دهان اینکه تا چه مدت بوی بد دهان باقی میماند بستگی به علت آن دارد.به طور مثال، وقتی علت مشکلات بهداشت دهانی پائین باشد، به محض شروع مراقبت دهانی مناسب حس تازگی و طراوت به تنفس باز میگردد. و حتی بعد از چند روز استفاده منظم از مسواک و نخ دندان فرد حس بهتری خواهد داشت. بیماری های لثه ای و آبسه دندان هم به سزعت به درمان جواب میدهند. بوی بد دهان که توسط سینوزیت مزمن به وجود میاید ممکن است قابل برگشت باشد، به خصوص اگر علت آن اختلال در ساختار سینوس ها باشد. بوی بد دهان که به خاطر بیماری به وجود آمده است ممکن است یک مشکل دراز مدت باشد اما معمولا با مراقبت های داروی قابل کنترل است.

جلوگیری از بوی بد دهان از بوی بد دهان که توسط مشکلات دندانی به وجود میاید، میتوان  با مراقبت های مناسب حرفه ای و یا در منزل به راحتی جلوگیری کرد.
بعد از هر وعده غذایی دندان ها، زبان و لثه های خود را مسواک بزنید. اگر علت بوی بد دهان از مشکلات دندانی باشد، این کار موثر ترین راه حل است.
اگر مورد تائید دندانپزشکتان بود، از دهانشویه استفاده کنید.
برای آزمایش و پاکسازی به صورت منظم به دندانپزشکتان مراجعه کنید ( حداقل دو بار در سال ).

همچنین شما میتوانید با نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز به بدنتان کمک کنید که بزاق بیشتری ترشح کند و با بوی بد دهان مبارزه کند. شست و شوی دهان با آب میتواند به پاک شدن تکه های غذای باقی مانده در دهان کمک کند. آدامس های بدون شکر و یا خوشبو کننده های دهان بدون شکر میتواند نفس شما را خوشبو نگه دارد و از تشکیل جرم روی دندان ها جلوگیری کند. اما بیاد داشته باشید که مصرف زیاد خوشبو کننده ها یا آدامس های بدون شکر که حاوی سوربیتول هستند میتواند عوارض جانبی داشته باشد. این عوارض شامل نفخ و اسهال هستند.

در مان بوی بد دهان
درمان بوی بد دهان بستگی به علل آن دارد.

برای بوی بد دهان چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر بوی بد دهان همراه با دندان شل  و یا لثه های ورم کرده و دردناک داشتید که به سرعت خونریزی میکنند، بی درنگ با دندانپزشک خود تماس بگیرید.همچنین اگر بوی بد دهان همراه هر یک از علائم زیر داشتید با دندانپزشک خود تماس بگیرید:
تب
گلو درد
آبریزش بینی
ترشحات بینی با رنگ غیر طبیعی
سرفه خلط دار

حتی اگر هیچ یک از این علائم را ندارید، رژیم غذایی درست و بهداشت دهانی مناسبی دارید اما با لین حال نفستان بوی بدی میدهد با دندانپزشک یا پزشک متخصصتان تماس بگیرید. گاهی اوقات بوی بد دهان به این معنی است که یک مشکل جدی نیاز به مراقبت دارویی سریع دارد. اگر مبتلا به بیماری هایی مانن دیابت، رفلکس معده و یا بسماری های مزمن کلیه یا کبد داشته باشید باید از دندانپزشکتان معنی بوی بد دهان را برای موقعیتتان بپرسید.

4.875 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 98% (4 Votes)