lib

لَب یکی از اعضای بدن در صورت انسان است. لب از دو جفت تشکیل شده که هر دو نرم، برآمده، قابل تحرّک و اولین عضوی است که غذا با آن در ارتباط است. لب دارای اعصاب لامسه‌ است و در صحبت کردن هم درگیر است.

تنها تفاوت لب بالایی با لب پایین این است که لب پایین از لب بالا یک مقدار بزرگ‌تر است.

خارجی ترین لایه درلبها بسیار نازک است و گاهی اصلاً وجود ندارد. به همین خاطر رطوبت به سرعت از سطح لب ها تبخیر میشود و سطح لبها دچار خشکی خواهد شد در نتیجه منجر به پوسته پوسته شدن و ایجاد ترک در لب ها شده و سبب افزایش احتمال التهاب، عفونت و سوزش می شود این خشکی دلایل متعددی دارد از جمله:

1- تماس با آفتاب

2- باد و سرما

3- سرما خوردگی

4- برخی ازغذاها و ترکیبات آرایشی

5- کشیدن سیگار

6- کم آبی بدن

7- کمبود برخی ویتامین ها نظیر آ ب ث

8- عوارض دارویی

لبها نیز مانند سایر اعضای بدن دچار بیماریهایی میشوند نظیر:

1- تبخال

علت: عفونت ویروسی مسری توسط ویروس هرپس سیمپلکس

علائم: تاول های پر از مایع ریز و سوزش دار یا حتی دردناک و عود کننده در لب ها . مبتلایان به تبخال معمولاً یک حالت گرما، غلغلک، سوزش و یا خارش را حدود 24 ساعت پیش از ظهور تاول ها احساس می کنند

دلایل بروز: معمولاً به دنبال تب یا سرماخوردگی ظاهر می شوند. دلایل دیگری از جمله آفتاب سوختگی، استرس امتحانات، نارحتی های روحی، شروع قاعدگی، ناراحتی های گوارشی نیز باعث بروز این بیماری خواهد شد البته گاهی بدون هیچ دلیل مشخصی پدیدار می شود.

2-  التهاب لب ها یا کیلیت

علت: تماس با نور خورشید، کمبود ویتامین، عفونت قارچی، استفاده از دندان های مصنوعی نامناسب، کندن پوست لب

علائم: پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و تورم

3- درماتوز ناشی از لیسیدن لبها

خیس کردن لبها با زبان باعث خشکی لب و ترک‌خوردن آنها می‌شود به این دلیل که بزاق با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث تبخیر پوستی بیشتر شده و در نهایت سبب خشکی بیشتر لب می‌شود

4- موکوسل

یک کیست بادکنکی روی لب و یا سطح داخل لب در اثر آسیب مجرای غدد بزاقی فرعی که معمولا به دنبال گاز گرفتن لب ایجاد میشود

5 - ترک گوشه لب

این مورد دلایلی دارد از قبیل:

- دندان مصنوعی نا مناسب

- میوه‌های ترش مانند لیمو

- کمبود ویتامین

- لوازم آرایش غیراستاندارد

- زبان زدن مداوم

6- تومور لب

شایع ‌ترین محل تومورهای بدخیم دهان، قسمت لب‌ ها و به‌ ویژه لب تحتانی است. علتش هم این است که لب پایینی بیشتر در معرض تابش نور خورشید است. پوشیدن کلاه‌های لبه ‌دار دراین امر بسیار کمک ‌کننده است.

4.4 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Rating 88% (10 Votes)